Gamepad nebo controller je součástí hraní skoro tak dlouho, jako je klávesnice. Disponují jím všechny moderní herní konzole a naprostá většina těch historických. A dnes není problém hrát na gamepadu i na počítači.
Proto se podíváme na zoubek novému gamepadu, který by mohl spoustě hráčům padnout do oka. Začíná recenze 8BitDo Ultimate Controller, který je určený pro platformu PC (Windows), ale také pro mobilní telefony iOS a Android.
Balení
Papírový přebal obsahuje něco málo informací o gamepadu, ale ani zmínku například o použitých technologiích páček nebo dalších. Bílá kartonová krabička je pak úplně celá bez potisku. Tady jsou vidět náznaky, kde se šetřilo.
Uvnitř krabičky ale najdeme USB-C kabel, nabíjecí stojánek, USB-A dongle a samozřejmě gamepad. A nakonec také návod, který se rozloží jako mapa a obsahuje dostatek informací a schémat, abych jej mohl označit za dobře zpracovaný. Jsou v něm všechny scénáře připojení pro všechny softwarové platformy a že jich není málo.
Design gamepadu
V současné době jsou k mání vlastně už jen dva hlavní typy moderních gamepadů - Xbox a PlayStation. Rozložení jednotlivých tlačítek a páček je tak daný právě těmito dvěma původními konzolovými ovladači a jen málo gamepadů je výrazně jiných.
8BitDo Ultimate je zástupcem rodiny Xbox gamepadů, což je vidět na první pohled. Jeho páčky nejsou v jedné ose, jak je tomu u PlayStation gamepadu.
Takže nás přivítá klasický blok tlačítek A, B, X, Y vpravo a vlevo směrový kříž. Páčky jsou proti sobě vyosené a nahoře mezi nimi jsou pak systémová tlačítka nabídky, menu, párování a vypínací tlačítko. A po vzoru modernějších gamepadů tu je i tlačítko pro profily, které lze naprogramovat v ovládacím programu a lze je měnit i za běhu. Na zadní straně jsou pak dvě další tlačítka, která se musí před použitím naprogramovat, a přepínač mezi X a D inputem.
Nicméně ne všechno je jen Xbox, protože například zadní triggery jsou přímo převzaté z PlayStation ovladače. Jejich tvar je vlastně totožný a shoulder tlačítka do značné míry také.
Na přední straně je pak nabíjecí USB-C konektor, ale protože je v balení také nabíjecí stojánek, jsou na spodní straně tři malé piny, přes které se gamepad také nabíjí. Design jako takový je velmi přímočarý, bez velkých log, výrazných barev a čehokoliv, co by jinak narušovalo jeho celistvost.
Na druhou stranu zase chápu, že se někomu může naopak design zdát trochu nudný. Výrobce ale nabízí gamepad ve 4 barvách - bílé, černé, tmavě fialové a růžové. Takže situace je poměrně dobrá a vybrat by si měla většina uživatelů.
V balení této nejvyšší verze je také dokovací stanice, nebo stojánek, chcete-li. Ten je ze stejného materiálu, jako je gamepad. Jeho zpracování odpovídá těm samým standardům, jako gamepadu. Ve stojánku je místo pod dvířky na dně, pro 2,4 GHz USB dongle. Takže pokud stojánek připojíte přes USB-C kabel, bude sloužit i jako místo pro přímé bezdrátové spojení s gamepadem. A kromě toho má také tři nabíjecí piny a indikační LED pásek vepředu. Když svítí, tak se gamepad nabíjí a zhasnou, když je nabitý.
Rozměrově se jedná o menší gamepad 147 x 104 x 61.5 mm a poměrně nízkou vahou 236 gramů. Už díky tomu je gamepad daleko vhodnější pro dámské nebo menší ruce, než můj Xbox gamepad. Pro ukázku jsem poprosil svou drahou polovičku o malou ukázku a bylo mi řečeno, že to je jasné hned na první úchop. 8BitDo Ultimate ovladač je jí daleko pohodlnější.
Zpracování, tlačítka a ergonomie
Za cenu 49$, tedy zhruba 1100-1200 Kč, asi lze stěží očekávat nějaké kovové prvky, nebo pogumované části. Ale 8BitDo se přece jen dost snažilo a zpracování je překvapivě solidní. Vše je skvěle slícované a žádný z použitých plastů není na dotyk levný. Naopak v rukou gamepad působí dobrým dojmem a ani při silném kroucení z něj nevyjde ani hláska.
Všechna tlačítka jsou perfektní. Žádné nevykazuje byť sebemenší vůli a každé z nich má díky tomu velmi příjemný stisk a odezvu. Nicméně i tak si dovolím podotknout, že většina tlačítek trochu trpí na “gumový” dopad, který je prostě měkčí. Nejvíce shoulder tlačítka. Není to sice žádný problém při používání, ale dražší gamepady mají o trochu příjemnější a pevnější dopad.
Ergonomie při používání je dobrá, všechny ovládací prvky jsou přesně tam, kde by měly být. Jediné, co bych mohl vytknout, tak je tvar madel. Ten je pro moje ruce přece jen trochu menší, než bych považoval za ideální. Madla se hodně zužují ke svému konci a jsou hodně u sebe. Jsem zvyklý spíše na opak. Samozřejmě vím, že to není univerzální, protože každý máme jiné ruce i jiný úchop. A menším rukám by takové nastavení mohlo naopak vyhovovat.
Směrový kříž je na tom znatelně lépe, než jakýkoliv Xbox ovladač, který mi prošel rukama. Netrpí na vůli, jako je tomu například u Xbox Elite Series 2 Controlleru. Hlavní tlačítka A, B, X, Y jsou na tom podobně. Mají dostatečný odpor, dobrý tvar a neviklají se ve svých uloženích.
Triggery vzadu ovládají klasický potenciometr a mají, alespoň pro mě, zajímavý průběh odporu. Ze začátku jsou úplně lehounké a evidují vlastně i ten nejjemnější pohyb. A čím více jsou stlačené, tím větší mají odpor. Jsem zvyklý na lineární průběh u triggerů a tohle je pro mě docela osvěžením.
Forza se mi s tím hrála skvěle. Co taky musím pochválit, tak je tvar. Ten je prostě o tolik lepší, než co mám na Xbox Elite Series 2 Controlleru. Nic neřeže do prstů, ve dráze nevadí tělo gamepadu a ani se vám nebude stávat, že byste si přiskřípli prst mezi tělo a trigger. Opravdu velký skok v ergonomii.
Vespod gamepadu jsou ještě dvě programovatelná tlačítka, která jsou takové velké plochy, než klasická tlačítka. Jsou perfektně umístěná na prostředníčky, nebo prsteníčky, záleží jak gamepad držíte při hraní. Jejich stisk je poměrně lehký, takže se sice dají stisknout lehce, ale to může vyústit v nechtěné přehmaty. Tady bych klidně raději viděl o trochu větší odpor. Kromě toho je tvar skvělý a opět se jedná o znatelný skok kupředu v ergonomii proti již zmiňovanému Xbox Elite Series 2 Controlleru.
A naposledy přichází ke slovu ovládací páčky. Ty jsou zajímavé v tom, že nepoužívají tradiční snímání polohy přes kontaktní stlačování plíšků, ale přes Hallův senzor. A co je to Hallův senzor? To je součástka, která měří magnetické pole mezi magnetem a senzorem, automobiloví nadšenci jistě ví. To také znamená, že poruchovost takového systému je významně nižší, protože se jedná o bezkontaktní senzor, který se nemůže nějak ošoupat, ulomit nebo jednoduše poškodit.
Je to velmi robustní řešení, které přináší vlastně samé výhody. No a jaké jsou páčky? Po několika desítkách hodin hraní musím říct, že hodně povedené. Nemají žádnou vůli, opravdu snad ani milimetr, jejich zmáčknutí je také okamžité a jsou skvěle přesné a s dobře nastaveným lineárním odporem.
Výbava a hardware
8BitDo Ultimate Controller je překvapivě napakovaný fajn výbavou, která z něj dělá dost univerzální herní příslušenství. Má podporu 2,4 GHz, Bluetooth a podporuje vlastně všechny softwarové platformy, které jsou k mání. Tedy kromě obligátních Windows 10 a vyšší, také Android 9.0 a vyšší, Raspberry Pi, SteamON Holo 3.4 a vyšší.
Co se týče podpory Apple ekosystému, tak podle slov výrobce se jedná dokonce o podporu oficiální a to pro iOS, iPadOS, tvOS, vše ve verzí 16.3 a vyšší a také macOS 13.2 a vyšší. To je dost úctyhodný seznam zařízení, na kterých lze s ovladačem hrát.
Ještě bych se zastavil u bluetooth na chvilku. Výrobce zmiňuje totiž pouze to, že jej ovladač má, ale v jaké verzi se už nedozvíme. Bluetooth se dá používat i na desktopu, ale hodí se přece jen víc třeba pro tablety nebo další přenosná zařízení. Bluetooth se zapíná přepínačem na spodu gamepadu do polohy s písmenem D. Tím se gamepad přepne do stavu “DirectInput” a z výchozího “XInput”.
Gamepad obsahuje dva rotační motorky. Jeden je silný a pomalý a druhý je jemný a rychlý. Což je trochu škoda, protože i základní Xbox Series X Controller má vibrační motorky ještě pod triggery.
Jinak kromě bezdrátového připojení je k dispozici i klasické drátové. A pokud byste nechtěli používat bluetooth, tak můžete samozřejmě připojit 2,4 GHz dongle i k jakémukoliv zařízení, které podporuje OTG.
Další výbava zahrnuje ovládací páčky s Hallovým senzorem, o kterých jsme si řekli něco více v předchozí kapitole. Baterie má 480 mAh a je vestavěná v gamepadu. Lze ji dobíjet jak přes USB-C kabel, tak přes stojánek, a o výdrži si řekneme více později.
Software a nastavení
Vlastně každý výrobek 8BitDo má na webu vlastní záložku s různými firmwary, firmwary USB donglů a také vlastní software. Celý systém se mi zdá trochu nešťastný a docela zmatený. Nicméně pod tímto odkazem na samostatné webovce support.8bitdo.com, najdete všechny nástroje pro správu právě recenzovaného 8BitDo Ultimate ovladače. Software se jmenuje Ultimate Software a má několik “vrtochů”, abych to nazval kulantně.
Tím prvním, se kterým se setká asi většina uživatelů, je to, že gamepad nelze nastavovat, pokud je založený ve stojánku. Přestože je stojánek připojený kabelem do PC, gamepad se prostě vypne a nelze jej probudit nebo připojit. Takže ho buďto musíte připojit přes kabel nebo přes 2,4 GHz. To si myslím, že je dost podstatné přehlédnutí zcela základní funkcionality. Vždyť je připojený přes jeden a tentýž kabel, stačilo by jej třeba jen probudit přes zapínací tlačítko. Snad se s dalším FW taková funkce objeví.
Druhým takovým přehlédnutím, alespoň v době psaní recenze, je absence jakéhokoliv ukazatele nabití baterie. Ano, stojánek i gamepad mají diody, které to dokáží do jisté míry zastoupit. Ale přece jen, když už je gamepad připojený, tak by se malá ikona mohla v softwaru zobrazovat. Tím se mi také dost podstatně ztížilo sledování vybíjení při hraní, když jsem nedokázal zjistit stav nabití.
A třetí bod - když je ovládací software spuštěný, tak gamepad nefunguje. Opravdu je nutné software zavřít, aby se dal gamepad používat. Je to pravděpodobně z důvodu, že software slouží primárně k prvotnímu nastavení a předpokládá se, že ho v budoucnu budete používat minimálně.
Posledním, no spíše takovým rýpnutím, je to, že okno ovládacího programu nelze ani minimalizovat, ani mu měnit velikost. Kromě těchto bodů je ale 8BitDo Ultimate Software docela povedený a nabízí nemalé možnosti přizpůsobení.
Na první kartě s názvem Mapping, nabízí program možnosti přemapování jednotlivých tlačítek na některá jiná. Pokud byste si chtěli například přeházet ABXY narozložení, které používá Sony, tak to není problém.
Druhá záložka Sticks je o nastavení ovládacích páček. Lze jim nastavit celkový rozsah dráhy, nastavit deadzone a také je jim jde přehodit směrovost a dokonce je lze i přehodit. Teda tak, že pravá páčka bude vlevo a levá bude vpravo. A pár dalších spíše už dost specifických nastavení.
Třetí záložka Triggers poskytuje vlastně to samé, ale pro triggery vzadu. Opět jde nastavit deadzone a zaměnit levý za pravý trigger. Předposlední záložka Vibration je o nastavení intenzity jednoho nebo druhého vibračního motorku. Levý je hrubý a pomalý, pravý je jemný a rychlý. Poslední záložka má na starosti nastavování maker. To může posloužit spíše už velmi zkušeným hráčům.
Dalšími možnostmi jsou test všech komponent gamepadu, jeho kalibrace a také reset do výchozího nastavení. Trochu mi ale chybí různé profily pro páčky a triggery. Nějaké progresivní nebo přednastavené profily by se někdy docela hodily. Ne každý takovou možnost sice využije, ale například Microsoft jí standardně poskytuje.
Pod ozubeným kolečkem v pravém horním rohu je také informace o FW gamepadu, ale po kliknutí se nic neděje. To protože musíte mít samostatnou aplikaci, která se o updatování stará. Snad to výrobce integruje vše do jedné aplikace. Není to sice funkce, kterou by člověk používal zrovna 3x týdně, ale i tak je to trochu otravné.
Praktické používání
Ze své éry hraní her jen na klávesnici a myši jsem už dávno přešel na hraní téměř výhradně na gamepadu. Tedy ne, že by mi to nějak šlo, ale spíš mě zajímají věci, jako je příběh, režie, dialogy, postavy, design a další, než čistě jen střílení. Na střílečky typu Doom si samozřejmě ještě vezmu myš do rukou, ale gamepad se opravdu stal nedílnou součástí mojí výbavy.
Ke hraní s 8BitDo Ultimate gamepadem nemám vlastně žádné výhrady. Gamepad mi sloužil přesně tak, jak jsem od něj očekával. Triggery mají hladký a progresivní průběh, který má správně nastavené všechny parametry. A stejně to platí i pro ovládací páčky. Ty se ukázaly jako dostatečně přesné s dobře zvoleným odporem, takže nebyly problém ani jemné pohyby při dozaměřovní. Forza Horizon 5 se mi hrála stejně dobře, jako Cyberpunk 2077 nebo Starfield.
Tlačítka nikdy nevynechávala a nikdy jsem ani neměl problém s připojením. A to ani přes 2,4 GHz, ani přes bluetooth. Stačilo jen zvednout ovladač ze stojánku, ten se automaticky během 2 sekund připojil a dalo se hned hrát.
Zkusil jsem si nainstalovat i nějaké mobilní hry, jako je PUBG, Call of Duty: Warzone, CarX Tally a Diablo: Immortal. U PUBG se mi vůbec nepodařilo gamepad zprovoznit. A jak jsem se posléze dozvěděl, vývojáři se asi ani nechystají podporu přidat. Za to u COD: Warzone fungovalo vše na první dobrou, stejně jako v Diablu i CarX. V CarX se dokonce dá nastavit i analogový vstup z triggerů.
Baterie a výdrž
Gamepad by měl podle výrobce mít integrovanou 480 mAh baterii. Nicméně o výdrži se nikde nezmiňuje. A jak se záhy ukázalo, sledování vybíjení bylo skoro nemožné, protože žádný software, ani ten od výrobce, nemá nikde ukazatel. A Windows mi neumí říct žádné informace při připojení přes 2,4 GHz a dokonce ani přes bluetooth. Sice se mi podařilo to trochu obejít jedním skvělým programem Bluetooth Battery Monitor, který používám pár let, ale situace nebyla ani tak zrovna ideální.
Výdrž na jedno nabití je tedy opravdu spíše odhad z těch neúplných dat, která jsem měl k dispozici. Dostal jsem se zhruba na nějakých 20 hodin výdrže na jedno nabití přes 2,4 GHz připojení. Což není kdovíjak úžasná hodnota, nicméně stačí na dva tři dny poměrně intenzivního hraní. A když na to přijde, tak ono se stojánkem prostě jen odložíte gamepad na své místo, kde se vám automaticky nabije, takže po zvážení všech bodů kolem výdrže, je to nakonec naprosto dostačující.
Závěrečné zhodnocení
Nejsem sice kovaný tak, jako konzolí hráči, protože jsem nikdy žádnou konzoli nevlastnil, ale na gamepadu hraju už pár let poměrně intenzivně a když jsem poprosil GeekBoye o nějaký gamepad na recenzi, pohotově mi nabídl 8BitDo Ultimate Gamepad. Záhy jsem zjistil, že se jedná o velmi oblíbený gamepad, který sklízí všude možně pozitivní hodnocení. A dostane jej i u nás?
Samozřejmě se najdou některé drobnosti, které nejsou v úplně nejlepší kondici. Tím prvním je trochu nedomrlý program. V tom není vidět ukazatel baterie, nelze přes něj aktualizovat FW a chybí mu sem tam drobnosti v podobě nastavení linearity nebo progresivity ovládacích páček a triggerů. A také to, že pokud je gamepad ve stojánku, nejde se k němu připojit.
Teoreticky bych mohl zmínit také gumovější dopad vlastně všech tlačítek, ale to je opravdu drobnost. Výdrž na jedno nabití je dostačující a vzhledem k tomu, že v balení dostanete i nabíjecí stojánek, není co řešit. Pozitivních bodů je totiž daleko více.
V prvé řadě to jsou ovládací páčky s Hallovým senzorem. To je citelný pokrok oproti klasickým kontaktním páčkám, které trpí na všechny možné poruchy a nedokonalosti.
Druhým výrazným bodem je zpracování a materiály. Gamepad sice nepůsobí v rukou jako nějaké luxusní zboží, ale zato solidním dojmem poctivě vyrobeného výrobku. Všechna tlačítka jsou skvělá a bez jakýchkoliv vůlí. Což platí i pro triggery, které jsou velmi pohodlné a ostatní výrobci by se mohli od 8BitDo učit.
Přidaná hodnota v podobě nabíjecího stojánku je pro mě po otestování větší, než na začátku a možnosti připojení přes 2,4 GHz a bluetooth jakbysmet.
Menší rozměry a váha dělají z gamepadu skvělou volbu pro ty s menšíma rukama nebo pro dámskou polovinu herní komunity. Takže pokud máte “lopaty”, jako mám já, myslete na to před koupí.
Budu teď trochu odvážný, ale 8BitDo Ultimate Controller je nejlepší gamepad, který si můžete za 49$, resp. 1199 Kč v přepočtu, koupit. Co dělá, dělá dobře a všechny ty mínusy nejsou vlastně ani moc podstatné při samotném používání.
Výhody
- Zpracování a materiály
- Přesné páčky s Hallovým senzorem
- Tlačítka s dobrou odezvou
- Ergonomie triggerů
- Nabíjecí stojánek
- 2,4 GHz i Bluetooth
Nevýhody
- Ovládací program by zasloužil funkce navíc
- Gumový dopad některých tlačítek