Nvidia má menší problém. Právě jsem strávil několik týdnů testováním nově představené grafické karty RTX 4060 Ti. Mám k dispozici spoustu grafů, srovnávacích záběrů a hodnocení výkonu. Avšak, grafy nejsou všechno. Proto jsem si kartu na 2 týdny vzal i domů, abych otestoval reálný zážitek ve hrách.
Upozorňuji, že dnešní recenze nebude jen obyčejnou recenzí nové grafické karty, ale také hlubším zamyšlením nad tím, co je tady špatně a co by Nvidia měla zlepšit. Pojďme na to.
Malý upgrade oproti předchozí generaci
Zahájím svou recenzi tím, že poukážu na první věc, která mě zarazila u RTX 4060 Ti, a tou je minimální zlepšení výkonu oproti jejímu předchůdci, RTX 3060 Ti. Když se podíváme na čísla, napříč různými hrami jako Formule 1, God of War a Assassin’s Creed Valhalla, vidíme jen malé nárůsty výkonu v řádu 4-6%.
S podrobnějším zkoumáním jsem zjistil, že nejvyšší nárůst, který jsem dokázal zaznamenat, byl 17% ve hře Forza Horizon 5. Průměrný nárůst výkonu napříč několika hrami byl však jen okolo 10%. S ohledem na to, že od posledního uvedení na trh uplynuly 2 roky, je tak malý upgrade zklamáním.
Pro kontrast jsem si vzpomněl na RTX 4090, kterou jsem recenzoval minulý rok a která přinášela obrovské nárůsty FPS o 70-80%. Samozřejmě, nemůžu očekávat takový skok u každé karty, ale po dvou letech čekání je reálné očekávat zlepšení výkonu alespoň v rozmezí 25 až 40%.
Dále, když porovnáváme průměrné snímky za sekundu (FPS) mezi těmito kartami, rozdíl 10 FPS není natolik průlomový, aby stál za upgrade. Na druhou stranu, pokud se podíváme na RTX 3070 a RTX 4070, tam je znatelné zlepšení o 20%, a u RTX 3080 a RTX 4080 vidíme výraznější mezigenerační nárůst o 27%. To jsou čísla, která dávají smysl pro upgrade, za předpokladu, že cena zůstává stejná nebo podobná.
Když tuto část shrnu, RTX 4060 Ti může být pro někoho zklamáním, pokud jde o výkon ve srovnání s jejím předchůdcem. To nás vede k otázce, zda je to skutečně karta, kterou byste měli zvážit jako upgrade.
Nové funkce a lepší spotřeba
Ačkoliv jsem byl kritický k výkonu RTX 4060 Ti, musím uznat, že karta přináší několik zajímavých výhod. Cena zůstává stejná jako u předchozí generace, což je pozitivum. Podstatně lepší spotřeba energie je jednou z klíčových vlastností, které tuto kartu odlišují. Ve hře Forza Horizon 5 je RTX 4060 Ti téměř o 60 W úspornější než RTX 3060 Ti. Tato úspora se může v dlouhodobém horizontu pozitivně promítnout do vašich účtů za elektřinu.
Kromě toho karta přichází s funkcí AV1 enkódování, což bude obzvláště užitečné pro streamery a pro ty, kteří pracují s úpravou videa. Je to moderní kodek, který poskytuje vyšší účinnost komprese než dřívější standardy, což je ideální pro streamování obsahu ve vysokém rozlišení.
RTX 4060 Ti také podporuje DLSS 3 s funkcí generování mezisnímků. Tato funkce může zvýšit plynulost hry tím, že dopočítává snímky. Je důležité poznamenat, že i když to může vylepšit vizuální zážitek, nemá to vliv na input lag nebo odezvu. Osobně se mi nelíbí, jak NVIDIA používá srovnávací grafy s touto funkcí zapnutou v marketingových materiálech, protože dle mého názoru neodráží skutečný výkon ve hře. Takže ano, DLSS je přidaná funkce karet RTX řady 4000 a sám jí osobně používám, ale doplněk "Frame Gen" je velmi matoucí a nepřináší takové zlepšení výkonu, jak se často proklamuje.
Pohled na graf ceny za snímek ukazuje, že karta nemusí být tak špatná, jak by se mohlo zdát. Při 1080p rozlišení je na úrovni Radeonu RX 6800 s cenou 71 Kč za vykreslený snímek. Nicméně, při 1440p rozlišení cena stoupá na 98 Kč za snímek, což ji činí méně atraktivní.
Shrnu-li tuto část, RTX 4060 Ti přináší několik nových funkcí a má lepší energetickou účinnost. Cenově se také nejeví jako špatná volba, ale je důležité být obezřetný vůči marketingovým trikům a zvážit, zda se taková karta vůbec vyplatí jako upgrade.
První problém - malá paměť VRAM
Nyní se dostáváme k jednomu z hlavních problémů, které jsem zaznamenal u RTX 4060 Ti, a tím je její paměť VRAM. RTX 4060 Ti disponuje 8 GB VRAM, což může na první pohled znít jako dostatečné množství, ale v praxi jsem zjistil, že to může být limitujícím faktorem, obzvláště pokud jste náročný hráč a chcete si užívat hry na maximálními detaily.
Po delší zkušenosti s používáním RTX 3070 Ti, která měla také 8 GB paměti, jsem dospěl k názoru, že 8 GB VRAM je pro střední třídu karet v dnešní době nedostačující. Jako hráč chcete mít možnost nastavit si vysoké nebo ultra detaily ve hrách. A grafické karty s 8 GB VRAM již toto v dnešních titulech spíše neumožňují.
Textury, zejména ve vysokém rozlišení, vyžadují hodně prostoru v paměti VRAM. Když tato paměť dosáhne své kapacity, můžete začít pozorovat různé problémy, jako je nestabilní chování textur (přeskakování mezi vysokými a nízkými detaily) nebo dokonce záseky a pády hry. Tyto problémy jsem zažil i během testování RTX 4060 Ti.
Textury jsou jednou z klíčových složek, které zlepšují vizuální kvalitu hry, a někdy jsem ochoten obětovat detaily ve stínech a jiných parametrech, ale textury chci mít vždy co nejvyšší kvality. Bohužel, 8 GB VRAM na RTX 4060 Ti může bránit v plném využití této možnosti v nových hrách. Zatímco RayTracing může být pro mnoho hráčů nadbytečný luxus, kvalita textur je něco, co opravdu ovlivňuje vizuální kvalitu hry.
Z tohoto pohledu bych 8 GB grafické karty doporučoval pouze pro ty nejslabší modely, které jsou cenově dostupné. Pro střední třídu karet bych očekával vyšší kapacitu VRAM, aby bylo možné plně využít moderní grafické technologie a textury ve hrách.
Náročnost VRAM bude jen stoupat
S postupujícím vývojem v oblasti počítačových her se nároky na grafické paměti (VRAM) neustále zvyšují. Dříve byla malá paměť VRAM na grafických kartách méně problematická, ale dnes se situace rapidně mění. Moderní hry mají stále složitější a detailnější textury, což znamená, že balíčky textur vyžadují stále více místa.
Dalším faktorem, který je třeba vzít v úvahu, je vývoj herních konzolí. Například PlayStation 5 disponuje až 16 GB sjednocené paměti, která může být využita pro načítání textur a jiných dat. Vývojáři her často cílí primárně na konzolový trh a s vysokou kapacitou paměti na těchto platformách a je logické, že budou chtít vytvářet stále detailnější a náročnější hry. To znamená, že počítačové grafické karty s 8 GB VRAM už nemusí stačit na splnění těchto nároků.
Zajímavá diskuze bylé také v podcastu na kanálu "Moorův zákon", kde se vývojář z oblasti her vyjádřil k tomu, jaká by byla ideální velikost paměti pro grafické karty. Podle něj by bylo ideální mít k dispozici 16 až 20 GB VRAM, což by umožnilo vývojářům volnou ruku při tvorbě herních scén bez nutnosti přemýšlet o omezeních. To by jim také ušetřilo čas, který by jinak museli věnovat optimalizaci herních textur a assetů.
Je důležité si uvědomit, že zvýšená paměť VRAM by nejen usnadnila práci vývojářům, ale také by umožnila tvorbu hezčích a detailnějších her. Samozřejmě, nemůžeme očekávat, že výrobci grafických karet budou přidávat obrovské množství paměti jen proto, aby vývojáři mohli pracovat bez omezení. Nicméně je jasné, že trendem je stále rostoucí náročnost na VRAM, a budoucí grafické karty budou muset tyto potřeby reflektovat, aby byly schopny zvládat moderní hry na vysokých detailech.
VRAM není drahá záležitost
Někteří lidé mohou mít dojem, že přidání více VRAM do grafických karet by mohlo výrazně zvýšit jejich cenu. Avšak, jak ukazuje společnost Intel s jejich grafickou kartou A770 s 16 GB paměti, která stojí méně než 9 000 Kč, to nemusí být pravda. Grafická paměť není tak drahá, a je možné nabídnout karty s větší pamětí za rozumné ceny.
Nicméně, společnost NVIDIA se zdá být opatrnější, pokud jde o přidávání větší paměti na své karty. Jedním z důvodů může být segmentace produktů. NVIDIA má zájem na tom, abyste jako zákazník investovali do vyššího modelu, jako je RTX 4080 nebo RTX 4090, které mají dvojnásobnou až trojnásobnou paměť oproti nižším modelům. Navíc, mnoho uživatelů upgraduje své grafické karty právě kvůli nedostatečné paměti VRAM, což je také zdrojem příjmů pro společnost.
Zde mám jeden případ, kdy můj kolega Zbyněk měl problém s jeho RTX 3070 a hrou The Last Of Us, kvůli nedostatečné paměti. Je nemyslitelné, aby grafická karta, kterou jste koupili teprve před dvěma lety, již nedokáže zvládnout moderní tituly.
Jakožto zákazník bych si přál, aby moje grafické karta byla schopna zvládnout moderní hry po co nejdelší dobu své životnostni. K tomu je potřeba mít dostatečnou paměť VRAM pro budoucí náročné tituly. Je tedy zřejmé, že výrobci jako NVIDIA mohou mít motivaci maximalizovat své příjmy tím, že nabízejí minimálně akceptovatelné množství VRAM v době vydání, aniž by brali v úvahu potřeby zákazníků v budoucnosti.
Skvělá konkurence od AMD
Jedním z aspektů, které je nutné zohlednit při výběru grafické karty, je konkurence na trhu, a AMD se v poslední době ukazuje jako silný konkurent NVIDIA. Mnozí z vás se ptají, proč v našich doporučených PC sestavách na webu doporučujeme aktuálně především grafické karty od AMD.
Hlavním důvodem je, že AMD nabízí vynikající poměr ceny a výkonu. Za stejné peníze dostanete od AMD často více "muziky". Kromě toho AMD obvykle dodává grafické karty s vyšší kapacitou paměti, což je výhodné pro budoucí výkon a životnost. Chceme, abyste byli s vaším novým počítačem dlouhodobě spokojeni, a proto se snažíme sestavovat doporučené konfigurace s tím na paměti.
Jedním z příkladů konkurence od AMD je grafická karta Radeon 6700 XT, která stojí o přibližně 2 000 Kč méně než RTX 4060 Ti a nabízí srovnatelný výkon ve většině her s větší pamětí 12 GB.
Avšak největším konkurentem je pravděpodobně Radeon 6800. Tato karta stojí kolem 12 000 Kč, což je srovnatelné s prémiovými modely RTX 4060 Ti, ale ve hrách nabízí výrazně lepší výkon. Není výjimkou, že Radeon 6800 dosahuje o 30% vyššího počtu snímků za sekundu (FPS) než RTX 4060 Ti, a navíc nabízí dvojnásobnou paměť o velikosti 16 GB.
Radeon 6800 má také rozumnou spotřebu energie, pouhých 10 W vyšší než RTX 4060 Ti, což je zanedbatelné, pokud vezmeme v úvahu výkonnostní zisk.
Takže pokud bych měl nyní vybírat komponenty pro střední třídu počítače, nejspíše bych volil Radeon. S kartou Radeon 6800 se dostanete k vynikajícímu poměru ceny a výkonu, což je ideální pro ty, kteří hledají dlouhodobě udržitelnou investici. Na našem webu jsme dokonce zařadili tuto kartu do sestavy za 25 000 Kč, což považujeme za skvělou nabídku.
Pomůže 16 GB verze?
Je pravda, že Nvidia plánuje vydání 16 GB verze RTX 4060 Ti s dvojnásobnou pamětí oproti stávající verzi. Tato reakce je výsledkem negativní zpětné vazby ze strany hráčů, kteří vyjádřili nespokojenost s malou pamětí u současného modelu. Přidání většího množství VRAM je samozřejmě krok správným směrem, avšak stále zůstává otázkou, zda to bude stačit.
RTX 4060 Ti má 24% CUDA jader než nejvyšší model v řadě, což je poměrně významný rozdíl. Pokud porovnáme tuto kartu s předchozí generací, její výkon by spíše odpovídal modelu RTX 4050. Pokud Nvidia vydá novou verzi s označením RTX 4060 Ti, která pouze přidá větší paměť a zvýší cenu o 2 až 3 tisíce Kč, pravděpodobně vám takovou kartu opět nedoporoučím. I když by tato karta měla dostatek paměti, její výkon by své cenové kategorii byl naprosto neadekvátní.
Je tedy důležité, aby Nvidia při vydávání nových verzí svých grafických karet dbala na vyvážený poměr mezi výkonem a pamětí. Pouhé zvětšení paměti samo o sobě nestačí, musí být doprovázeno odpovídajícím výkonem, aby karta byla atraktivní pro zákazníky.
Závěrečné zhodnocení
Po důkladném testování grafické karty RTX 4060 Ti od Nvidie musím říct, že se jedná o produkt, který není příliš přesvědčivý. Přestože karta nabízí několik nových funkcí a má velmi nízkou spotřebu energie, její výkonový nárůst oproti předchozí generaci je minimální. Malá 8 GB paměť je nedostatečná pro moderní tituly a může způsobovat problémy s načítáním textur a vyrovnávací pamětí.
Konkurence od AMD nabízí grafické karty s vyšším výkonem a také s větším množstvím paměti za podobnou cenu. Karty jako Radeon 6700 XT a Radeon 6800 se ukazují jako atraktivnější volby pro hráče, kteří chtějí vynikající poměr ceny a výkonu. Další alternativy jsme nicméně rozebrali v našem žebříčku nejlepších grafických karet, ve kterém můžete najít kartu podle svých potřeb.
Výhody
- Lepší spotřeba energie ve srovnání s předchozí generací
- Nové funkce, jako je AV1 enkódování a podpora DLSS 3
- Cena se nezvyšuje oproti předchozí generaci
Nevýhody
- Malá 8 GB paměť není dostatečná pro moderní tituly
- Minimální nárůst výkonu oproti předchozí generaci
- Konkurence od AMD nabízí lepší poměr ceny a výkonu
- Plánovaná 16 GB verze nic nespasí